Skład ciała. Część II – Masa mięśniowa

Zgrabna, zdrowa sylwetka jest obiektem pożądania. Większość osób nie jest z niej zadowolona i wciąż porównuje się do jakiegoś wzorca czy ideału. Chcemy być szczuplejsi, bardziej umięśnieni, mieć szczuplejsze nogi, płaski brzuch, jędrną pierś itp.

Podstawowe wskaźniki, opisujące naszą sylwetkę, to wzrost i waga. Wzrost to raczej oczywista sprawa, na którą nie mamy wpływu, natomiast waga to nieco bardziej złożona kwestia. Warto wiedzieć co i w jaki sposób wpływa na naszą wagę.

 

Wskaźnik budowy ciała

Jest to nic innego, jak ocena poziomu tkanki tłuszczowej w stosunku do masy mięśniowej – przyporządkowanie do jednego z dziewięciu typów budowy ciała.

Poniższy wykres pokazuje 9 typów budowy ciała:

 

Opis poszczególnych typów sylwetki:

* ciało ludzkie nie jest „maszyną”, nie wszystkie opisy można ujednolicić, stąd wprowadzenie niewystępującej w innych typach sylwetki kategorii „odpowiednia”.

Gdy jesteś aktywny fizycznie, zmniejsza się zawartość tkanki tłuszczowej, a wskaźnik budowy ciała się zmienia. Nawet jeśli waga ciała się nie zmieni, wzajemne proporcje masy mięśni i tkanki tłuszczowej mogą ulegać zmianie, co z kolei wpływa na ogólną sylwetkę oraz kondycję. Wraz ze wzrostem masy mięśniowej wzrasta także ilość kalorii spalanych podczas treningu, co przyspiesza proces redukcji tkanki tłuszczowej w naszym ciele i poprawia wskaźnik budowy ciała.

 

Źródło: Tanitapolska.pl.